sobota, 13 lutego 2021

Poczucie własnej wartości

 Cześć, dzisiaj chiałabym wam trochę opowiedzieć o poczuciu własnej wartości. Ja pod niektórymi względami właśnie tak się czuję, jakby moje poczucie było niższe niż powinno. Dlatego postanowiłam przeczytać książkę ,,Poczucie własnej wartości" Sharon Wegscheider-Cruse, jest to książka z 1987, ale mimo, że została wydana tak dawno to uważam ją za bardzo wartościową. Poczytałam też trochę w internecie na temat poczucia własnej wartości i oglądnęłam kilka filmików na Youtubie. 

 

No to zaparzcie sobię kawę lub herbatę i bierzemy się za czytanie tego oto wpisu 😀


Teraz przytoczę kilka objawów, które mogą posiadać osoby o obniżonym poczuciu własnej wartości:

- nieśmiałość

- poczucie winy

- wstyd

- osamotnienie

- żal 

- brak wiary we własne możliwości

- krytykowanie siebie

- zazdrość

 Można posiadać wszystkie lub tylko niektóre z tych objawów. U mnie występuje przede wszystkim wstyd. Wiem, że gdy powiem lub zrobię według mnie coś głupiego czy nieodpowiedniego to potem rozmyślam o tym i wydaje mi się, że inne osoby też pamiętają gafę, którą popełniłam. Mam też coś takiego, że głupio mi się odezwać do ludzi, których nie znam, bo nie wiem, jak oni zareagują na to. Często przejmuję się tym, co ludzie o mnie myślą.

 

A tutaj przytaczam kilka ciekawych cytatów z książki, którą ostatnio przeczytałam:

 

Nieustanne rozpamiętywanie minionych krzywd, niesprawiedliwości i konfliktów pochłania mnóstwo energii, którą przecież można włożyć w rozwój osobisty.

 

Jeżeli zwracamy się ku drugiej osobie z nadzieją, że wypełni ona ogarniającą nas pustkę, związek taki szybko stanie się centrum naszego życia. Przynosi on ulgę i pocieszenie, więc zawsze szukamy w nim pomocy. W ten sposób rozwija się uzależnienie.

 

Ryzyko związane jest z wykorzystywaniem szans. Jeżeli twoje życie kiedykolwiek ma się zmienić na lepsze, musisz z nich skorzystać. Musisz pozbyć się starych nawyków, poznać nowych ludzi, wypróbować nowe pomysły i podążyć nieznaną ci ścieżką. 


Ryzyko, jakie musimy podjąć, by rozpocząć uczciwe życie, zawsze jest najtrudniejsze na początku. W miarę jak dokonujemy coraz więcej wyborów, staje się ono coraz łatwiejsze. Kiedy uczynimy z ryzyka pewien nawyk, stanie się ono codziennością. Życie, które sobie stwarzamy, stanie się pełne nieograniczonych możliwości.



Ja już zaczęłam korzystać z tych poradach od razu po przeczytaniu książki. Stwierdziłam, że nie będę rozpamiętywać ,,głupot" które powiedziałam czy zrobiłam. Za to wzięłam się za rozwój osobisty i to w takim stopniu, że cała energia idzie w moje hobby i rozwijanie się, a gdy odpoczywam to już nawet nie chce mi się myśleć o jakiś rzeczach na które i tak nie mam wpłwu. 


Poniżej daję kilka porad jak podwyższyć swoje poczucie wartości:

1. Wypisz swoje pozytywne cechy, coś co w sobie lubisz i dotyczy wyglądu, charkateru lub umiejętności i codziennie czytaj sobie tą listę.

2. Zajmij się rozowjem osobistym i poświęć na to dużo czasu, niech to zajmie twój umysł, zamiast dołować się nie wiadomo czym.

3. Pisz dziennik wdzięczności i wypisuj rzeczy, za które jesteś wdzięczna.

4. Otaczaj się pozytywnymi ludźmi i unikaj tych którzy cię dołują i źle traktują.

5. Umniejszaj swoje wady lub negatywne emocje np. chcesz schudnąć to zacznij ćwiczyć i stosować dietę, jesteś zdołowana- obejrzyć komedie.

6. Udoskonalaj swoje umiejętności.

7. Podejmij się ryzyka i rób rzeczy, które chcesz robić, ale od dawna je odkładasz, np. zapisz się na prawo jazdy lub na naukę śpiewu, złóż dokumenty na studia, poszukaj pracy lub zacznij ćwiczyć.

 

A wy co chciałybyście dodać na ten temat? Macie jakieś porady na zwiększenie swoje poczucia wartości? 


18 komentarzy:

  1. Wydaje mi się, że poczucie wartości powinno się pielęgnować od dziecka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Poczucie własnej wartości jest niesamowicie ważne dla naszego zdrowia psychicznego :) Przede wszystmim trzeba unikać osób, które nam ją zabierają.

    OdpowiedzUsuń
  3. oj tak poczucie własnej wartości jest bardzo ważne ;) ja mam w sumie różnie, zależy od mojego humoru wiadomo :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Poczucie własnej wartości jest niezwykle istotne. Gdy coś "nie gra" to trudno zachować należytą życiową równowagę i stabilizację.
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Those are really good tips :-D Positive people are so important in life I totally agree :-D

    OdpowiedzUsuń
  6. These tips are absolutely fantastic. It is so important to continue to work on self love and confidence. (It is something I am always working on, it seems!) I actually read a book recently from Brene Brown and she is a shame researcher. All of her books use her research on shame and really break down the various reasons people experience feelings of shame. Definitely recommend her work!
    the creation of beauty is art.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie ma co rozpamiętywać przeszłości, bo to niczego nie zmieni. Trzeba wyciągać wnioski i iść do przodu :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajne i mądre cytaty:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mi pomaga zwykle ogarnięcie się tzn. pomalowanie się i zadbanie o siebie. To bardzo podwyższa moje poczucie wartości plus dodatkowo puszczenie sobie muzyki motywującej :D
    by-tala.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem osobą wysoko wrażliwą i też mam problem z poczuciem własnej wartości, ale jest coraz lepiej - m. in. dzięki temu, że na studiach dowiedziałam się jak dbać o siebie (skończyłam m. in. pedagogikę), no i terapia też zrobiła swoje.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja raczej mam wysokie poczucie swojej wartości, choć kiedyś bywało z tym różnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. U mnie różnie z tym bywa... Kiedy mam spadek samopoczucia, spada też moja samoocena. Myślę, że ta książka to coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. W obecnej chwili raczej moje poczucie wartości jest dość wysokie m.in. dlatego, że się przełamałam, wyszłam do ludzi i tworzę swój mały świat w Internecie. Jeden krok, a wiele zmienił. Wystarczyło, że zaryzykowałam raz i nadal to wpływa na mnie pozytywnie :)

    Pozdrawiam serdecznie, Mela

    OdpowiedzUsuń
  14. U mnie poczucie własnej wartości bardzo się wzmocniło z wiekiem :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Moim zdaniem nad poczuciem własnej wartości należy pracować każdego dnia,
    a Twoje porady mogą przydać się wielu osobą :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. mnie pomaga uczenie dzieci czegos nowego;P czuje sie lepiej

    OdpowiedzUsuń
  17. Myślę, że otaczanie się pozytywnymi ludźmi to bardzo dobry pomysł. Wszystkiego dobrego :)

    OdpowiedzUsuń